Font Amstrada CPC, z pliterkami!

Prawopodobnie widzieliście w Sieci wiele fontów w stylu Amstrada CPC. Tym, który wydaje się żyć dłużej od pozostałych jest “Amstrad CPC Correct“, opubliskowan przez Damiena Guarda 10 lat temu.

Niedawno edytowałem go za pomocą BitFontMaker2 aby stworzyć jego międzynarodowszą wersję! Narzędzie było przyjemne w użyciu, ale trochę już żałuję, że nie użyłem FontStruct, co ułatwiłoby dodawanie jeszcze większej liczby międzynarodowych glifów. Wygląda na to, że jednak nie sposób zaimportować tam istniejący font.

Dostępny zarówno w wariancie proporcjonalnym jak i o stałej szerokości znaków.

Część zestawu znaków

Przyznam, że trochę oszukałem – niektóre znaki nie pasują już do kwadratu 8×8 pikseli. Z drugiej strony, w niektórych naprawdę miałem frajdę z robienia drobnych poświęceń i wyrzeczeń, by upchnąć znak w mniejszej liczbie pikseli, nałożyć siłą ten ogonek czy kreseczkę na literę – zmagania, które przywołują wspomnienia robienia tego ponad pół życia temu. Litera “Ć” pokazana tu przykładowo ma wymiary 8×9, więc nie jest to to samo, z czym Amstrad dałby sobie radę, ale spójrz tylko, jak wyłączyłem niektóre piksele (no dobra, tutaj cały jeden) ze zwykłej litery “C”, aby kreska “wcinała się” w literę, żeby być bardziej widoczną. Patrząc dziś na te znaki, nie mam pojęcia, jak 12-letniemu mnie udało się wcisnąć kreskę w „Ó” i sprawić, by dobrze wyglądała. Jeśli chcesz, możesz zasugerować zmiany lub zaktualizować czcionkę i podzielić się zaktualizowaną wersją.

Bonus: krój Amstrad CPC …mode 2!

Wariant Mode 2 można pobrać poniżej. Nie udało mi się przesłać go na żadną z wyżej wymienionych witryn, ale mogę sam go hostować, dlaczego nie:

W tym pliku znajdziesz krój wyglądający tak:

Znaki są dwukrotnie węższe, nie są już kwadratowe. To jest czcionka, którą otrzymujesz podczas pracy w trybie 80 kolumn, zwykle w edytorach tekstu, w niektórych grach tekstowych (ale skłamałbym mówiąc, że w systemie CP/M, bo tam pojedyncze litery różniły się detalami).

Mam pomysł, że próbki kodu na tej stronie powinny być albo czcionką Mode 2, albo 9-pinową czcionką z drukarki igłowej, podczas gdy blog mógłby używać typografii rodem z pięknej instrukcji Amstrada. Co o tym myślicie?

Licencja

Ten font, Amstrad CPC intl prop / Amstrad CPC intl, jest objęty licencją Creative Commons Attribution Share-Alike, a powstał w oparciu o “Amstrad CPC Correct”, którego autorem jest Damien Guard.

Font na FontStruction “Amstrad CPC correct”, autorem którego jest Damien Guard, jest objęty licencją Creative Commons Attribution Share Alike.
“Amstrad CPC correct” był pierwotnie sklonowany z “Amstrad CPC Latin”, którego autorem jest “JailDoctor”, objętego licencją Creative Commons Attribution Share Alike.
“Amstrad CPC Latin” było z kolei klonowane z “Amstrad CPC Extended Tweak” autorstwa “gecko.jsc”, opartego na licencji Creative Commons Attribution Share Alike.
“Amstrad CPC Extended Tweak” bylo zaś oparte o kopię “Amstrad CPC extended” autorstwa “ruboku”, na licencji Creative Commons Attribution.

Subscribe
Notify of
guest

4 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

[…] Prawopodobnie widzieliście w Sieci wiele fontów w stylu Amstrada CPC. Tym, który wydaje się żyć dłużej od pozostałych jest “Amstrad CPC Correct“, opubliskowan przez Damiena Guarda 10 lat temu.[…]

hnzl

zawsze myślałam, że słowo w środku to ‘gęślą’.

ZbyniuR

Nie raz robiłem czcionki do 8bitowców, ale nie mam pojęcia jak sie robi font wektorowy. Zapewne jest bardziej czasochłonne. Nie chciałbym zabrzmieć jak niewdzięcznik, ale te polskie znaki w obecnej formie są tak nieestetyczne że praktycznie wyklucza je to z użycia.
Ogonki w “ąęĄĘ” za każdym razem są inne i jedynie ten w Ę wygląda znośnie, ale brakuje pikselka w tej środkowej poziomej kresce. W ę jest prawie dobrze, dodać pikselek i będzie ogonek a nie kreska.
“ć” ma kreskę niżej niż pozostałe “ńóśź”, które są wzorowe. Ale w dużych jest gorzej, każdy inaczej i prawie każdy brzydki. I jak tu komuś pokazać tekst z takim fontem? 🙁