1-bit Hokusai's Wave

Trochę sztuki i historii

Zacznijmy od sztuki, ponieważ sztuka i kultura to najlepszy sposób na chwilę wytchnienia, rozciągnięcie umysłu.

Wielka fala u wybrzeży Kanagawy

James Weiner tworzy swoją stronę “Hypertalking” w pięknej minimalistycznej estetyce klasycznego Macintosha. 8 maja podzielił się swoją pracą nad odtworzeniem klasycznego obrazu Hokusai w formacie grafiki klasycznego Macintosha – 512×342 piksele, 1-bitowa głębia (czyli dostępne są tylko piksele czarne i białe).

To arcydzieło zostało stworzone za pomocą edytora obrazów z 1986 roku, ostatnio aktualizowanego w 1993 roku, co sprawia, że najnowsza wersja jest naprawdę dojrzała ;-). Chcesz wiedzieć, który to edytor i pobrać wersję na tło pulpitu 640×480? Zobacz wpis Jamesa – 1-bitowa “Wielka fala” Hokusai!

Historia i muzeum kart graficznych

W świecie komputerów PC karta graficzna, znana również jako karta wideo, to tradycyjnie oddzielny i wymienny komponent. Jest tak od 1981 roku, kiedy wprowadzono MDA i CGA (Monochrome/Color Graphics Adapter).

Istnieje strona internetowa, która ma na celu zbieranie nie tylko ich specyfikacji, ale także zdjęć i sterowników – to Wirtualne muzeum kart graficznych, które obecnie sięga aż do Diamond Viper PCI (Weitek Power 9000) – jeszcze nie ma tam kart ISA.

NeXT World

Jeśli nazwa brzmi dla Ciebie jak kolejna wirtualna rzeczywistość lub przełom w fizyce, być może brakuje Ci ważnej części historii komputerów.

W 1985 roku Steve Jobs zrezygnował z pracy w Apple i założył kolejną firmę – NeXT.

Minęło zaledwie 18 miesięcy od czasu, gdy słynny już dziś reklamowy spot, który porównywał IBM do Wielkiego Brata z Orwella, został wyemitowany podczas jednej z największych imprez sportowych w USA. Mroczny i dystopijny ton reklamy odróżniał go od innych, bardziej żartobliwych reklam emitowanych obok niego.

Reklama Apple “1984” wyemitowana w trakcie Superbowl, zapowiadająca komputer Macintosh

W 1988 roku Steve Jobs pracował nad swoim najnowszym i największym projektem: komputerem “nowej generacji”. Ale gdy nie majstrował przy obwodach i kodzie, zajął się światem grafiki komputerowej. I uwaga: to właśnie on wymyślił markę Pixar! To było w 1986 roku, kiedy kupił firmę Industrial Light and Magic od twórców efektów specjalnych dla Gwiezdnych wojen, Poszukiwaczy zaginionej Arki i E.T. Całkiem nieźle, co?

Efektem pracy nad komputerami było, przede wszystkim, urządzenie NeXTcube.

Firma istniała przez 8 lat, aż w 1996 roku połączyła się z Apple. To właśnie Apple szukało nowego przełomowego produktu i nabyło firmę NeXT za 400 milionów dolarów.

Komputery NeXT były wyposażone w system operacyjny o nazwie NeXTstep (następny krok). Nie tylko nazwa miała pewien urok, ale sam system operacyjny był świetną alternatywą dla Windowsa (2.x). Pomimo że został opracowany w 1988 roku, NeXTstep posiadał funkcje, które są wciąż istotne dzisiaj. Na przykład oparty by o jądro Unix, miał graficzny pulpit i renderowanie czcionek oparte na Adobe Postscript — wszystko to może być znajome dla użytkowników dzisiejszego macOS. Jest on tak naprawdę kontynuacją NeXTstepa — wciąż opartą o Unix, wciąż renderującą tekst w oparciu o formaty Adobe, wciąż z pulpitem i dokiem…

Jobs zapowiada komputer NeXT

System ten dał nam również pierwszą przeglądarkę internetową i pierwszy sklep z aplikacjami.

Aby dowiedzieć się więcej:

„Oparty na Unix” w 1988 roku? Jak stary jest Unix?

To świetne pytanie! Zaczęło się od Multics.

Multics (Multiplexed Information and Computing Service) był projektem systemu komputerowego time-sharingu, który rozpoczął się w 1965 roku jako wspólne przedsięwzięcie MIT, General Electric i Bell Labs. Celem było stworzenie społecznościowego centrum obliczeniowego poprzez zrobienie systemu modularnego, wolnego od błędów i zdolnego do obsługi setek użytkowników. Multics nie był po prostu przeznaczony jako zastępstwo przeciążonego systemu CTSS (Compatible Time-Sharing System) wcześniej opracowanego w MIT, ale miał na celu stworzenie nowego standardu dla komputera jako narzędzia. Sam system miał zostać napisany w PL/I (Programming Language One) i assembly. Rozwój kompilatora PL/I został zlecony firmie Digitek, a podczas oczekiwania na jego zwrot, projekt Multics został przedstawiony w Multics System Programmer’s Manual (MSPM).

Jednakże, projekt zaczął opóźniać się, zagrażając pośrednim funduszom udzielanym przez Projekt Cambridge, finansowany przez ARPA projekt informatyki politycznej. Obawy dotyczące zakresu problemów z oprogramowaniem szybko stały się powszechne, a już w 1967 roku zaczęły pojawiać się wątpliwości co do przyszłości Multics. Sam Morgan, dyrektor badań naukowych w dziedzinie informatyki w Bell Labs w tym okresie, wyrażał swoje obawy, że badania nad Multics idą bardzo powoli i marnują wysiłek. W rzeczywistości, dla całej społeczności informatycznej laboratoriów, niepowodzenie Multics w dostarczeniu jakiejkolwiek użytecznej systemu było coraz bardziej oczywiste.

W rezultacie Bell Labs wycofało się z projektu w marcu 1969 roku, pozostawiając GE i MIT w projekcie, aby ratowali to, co mogli z systemu. Doug McIlroy i Bob Morris postanowili stworzyć kopię zapasową systemu, używając EPL/I (Early PL/I, wczesnego PL/I), aby napisać kompilator, który generował wynik w EPL Bootstrap Assembler. Niestety, nie tylko kompilacja była bardzo wolna, ale również ograniczało to funkcje, które można było zaimplementować.

Po tym, jak Bell Labs opuściło projekt Multics, narodził się Unix, z podobnym celem stworzenia najbardziej zaawansowanego dotąd systemu komputerowego z podziałem czasu. Bell Labs przyniosło ze sobą wiele ważnych pomysłów z Multics, które później służyły do zdefiniowania Unix. Dwóch głównych programistów Unix, Ken Thompson i Dennis Ritchie, pierwotnie również byli częścią zespołu Multics, dzięki czemu mieli doświadczenie z pierwszej ręki.

Co więcej, Bell Labs stworzyło środowisko sprzyjające kreatywności i niezależnemu myśleniu, które było nieodłącznym elementem rozwoju Unix. Pierwsza wersja Unix została napisana w języku C i asemblerze w latach 1969-1971, a pierwsze wydanie Unix Programmer’s Manual zostało opublikowane w listopadzie tego samego roku. Unix szybko zdobył popularność w Bell Labs i ostatecznie został udostępniony innym organizacjom. Świat usłyszał o nim po raz pierwszy w 1973 roku.

Na początku lat 80. Unix był już postrzegany jako potencjalny uniwersalny system operacyjny, odpowiedni zarówno dla komputerów domowych, jak i wielozadaniowych mainframe’ów obsługujących wielu użytkowników.

Niedawno ktoś znalazł świetną „ustną historię Unix” leżącą na serwerach Princeton University. Pomyśl o niej jako o swojej następnej książce do przeczytania.

Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments